Wednesday, January 20, 2010

20 HaRi 2009 TeLaH BeRLaLu

Lama aku tak mencoretkan apa-apa disini. Selain dari tiada mood untuk bercerita atau mengarang, aku juga amat sibuk dengan urusan duniawi.

Diam tak diam dah 20 hari tahun 2009 berlalu dan dah 20 hari tahun 2010 kita lalui. Azam baru? Mencari En Azam..Boleh gitu? Tahun 2009 menjadikan aku manusia yang lebih matang dalam perjalanan hidup. Banyak perkara yang aku tak pernah duga aku mampu lakukan. Ya..dimana ada kemahuan di situ ada highway.

Jom Imbas kembali apa yang aku dah buat tuk tahun lepas.

Awal tahun 2009, perkara yang aku sendiri tak percaya akhirnya aku berjaya juga buat. Projek cendawan aku. Sekarang aku dah mula sesi kedua pula. Hasilnya? Alhamdullilah. Semoga Allah sentiasa mempermudahkan segala urusan ku.




Dalam kesibukan kerja dan uruskan cendawan di rumah, aku masih menjadi jurulatih skuad hoki SMK Chaah. Tahun 2009 adalah tahun ketiga skuad ini dibawah kelolaanku. Ternyata amat berbaloi sekali. Usaha tidak sia-sia. Kalau tahun 2007, skuad aku hanya jadi pasukan belasahan sekolah lain dan pulang awal, tapi tahun 2008 keputusan lebih memberangsangkan apabila skuad aku dapat tempat ketiga. Kemuncaknya tahun 2009 adalah saat paling manis, apabila latihan yang berbulan itu membawa skuad hoki SMK Chaah menjadi JOHAN. Ya Johan untuk skuad perempuan dan Naib Johan untuk Skuad lelaki yang baru pertama kali menyertai pertandingan. Terima kasih juga untuk Helmi, Halim dan Ezri yang sama membantu untuk pastikan SMK Chaah menjadi juara. Tahun 2010 masih dalam samar sama ada skuad ini masih perlukan khidmat kami berempat kerana semua pelajar yang terlibat telah berpindah ke sekolah baru SMK Seri Bali. Tunggu sajalah kalau ada guru yang memanggil kami kembali. Untuk Maria dan Hazli, terima kasih kerana beri sepenuh kepercayaan tuk kami corakkan skuad tersebut. Kalian berdua memberi aku ruang untuk menebus kembali apa yang aku tidak mampu buat ketika menjadi pemain membawa SMK Chaah menjadi Johan. Terpulanglah pada pengurusan baru untuk meletakkan skuad tu dimana arasnya. Yang jelas jika skuad ini dihantar bertanding sudah pastinya semua sekolah lain akan lebih fokus lagi kerana tiada siapa dapat menduga sekolah belasahan akhirnya bangkit begitu mendadak. Ya anak buahku bukan jenis cepat patah semangat. Semangat juang mereka tinggi, jiwa mereka membara kerana satu perkara yang aku terapkan pada mereka bila bertanding berjuanglah umpama membawa maruah keluarga. Bersatu teguh bercerai roboh. Wah! aku yang berkobar-kobar ni.





Dan dalam tidak sedar angka 9 yang ditinggalkan juga memberi impak yang besar kepada aku. Apa yer impaknya? Umurlah.. Datangnya tahun 2010 juga mengubah angka umur aku tiada lagi angka 2 didepan tapi dah jadi 3. Cepatnya berlalu dah hampir 30 tahun aku rupanya. Bila di padang aku rasa seperti umur 14 tahun saat mula-mula aku pegang kayu hoki. Jauh telah aku tinggalkan saat-saat manis itu. Kemana dah hilangnya para sahabat yang sama-sama berlatih dalam panasnya terik mentari dan basah kuyup dek hujan. Aku cukup rindu saat itu.


Perjalanan hidup 2009 banyak mengajar aku jadi manusia yang ada ketikanya berhati batu dan kering. Tapi ada kala aku tewas juga...menangis juga hati rupanya....ahaksss...Lumrah hidup ada tika dan waktu kita diatas dan pastinya kita juga bergolek kebawah. Tapi pengalaman hidup mematangkan diri tuk tempuh segala cabaran. Kini aku lebih bersedia apa jua kemungkinan.

Bukan senang nak senang? Tapi Kalau tak mencuba kita tak tahu apa potensi diri. Cekalkan hati, tekadkan semangat dan jadikan sindiran sebagai pembakar semangat...jangan rebah hanya suara sumbang manusia yang penuh dengan hasad dengki. Disitu kita akan lihat cahaya kemenangan.. Percayalah setiap manusia ada potensi diri masing-masing.

8 comments:

illaieylla said...

cayalah...

Frodo Baggins said...

perghhh
blog fazilah kamsah ke ni??

>>___<<

happy new year kak sue (new year ke?)

fecca said...

memori daun pisang kaksue memang menariksss!!
kaksue memang best klu karang essei... mantoOopppp!!
cuma malas update blog...
klu kasik motivasi memang tahap dewa-dewi...
konpem sy trpikat kt tepi... huehuehuehue~

((tp sy lg malas sbb tuh xpernah ada blog... keh keh keh keh keh~ atau mungkinkah akan ada azam baru utk berblog? hohohoho~))

p/s: cmne janji temu kite? wakakakakaka~

sue onn said...

Kak Illa: wa caya lu jugak

Nain: hehehe...hepi new year nain..

Fecca: betul Fecca mmg ada penyakit malas update blog coz xleh berhenti menaip dan merapu bila dah mula... tu motivasi tuk diri akulah..Ko cari jek En Azam suh dia watkan blog tak payah susah2 azam baru wat blog..ahakss...ko singgahlah umah akak nanti masa otw ke sana...

darling elle said...

komen selepas 10 hari, untuk cukupkan 30 hari di bulan J nie...babe, perjuangan belum selesai...

Nur Asiah said...

wah!!!.. nilah upanya sue on... cayalah..

Nur Asiah said...

wah!!!.. makin ku kenal siapa sue on.. kita hanya manusia sue.. kita perlu menanggis,kerna tanggisan tu kita akan bangkit semula...

Nur Asiah said...

wah!!!.. nilah upanya sue on... cayalah..