Thursday, August 18, 2011

Cinta Aku Seadanya...


Jangan kau kata cinta ..Andai tak bisa membahagiakan... Sangat jelaskan maksud ayatnya?.. saya cerita sedikit tentang novel Cinta Aku Seadanya karya Murni Aqila terbitan Grupbuku Karangkraf (Alaf 21).




Ini sinopsis tentang novel tersebut.

ANDAI manusia bisa memilih, tidak mungkin ada yang mahu dilahirkan serba kekurangan, apatah lagi penuh kecelaan. Akan tetapi, mana mungkin itu terjadi. Kuasa ALLAH membataskan segalanya. Kerana itu, Syifa menerima segala ketentuan ILAHI dengan penuh redha. Dipujuknya hati setiap kali dicaci hanya kerana mempunyai tanda lahir di pipi. Apa pun bagi Nafisah, Syifa adalah anugerah istimewa dari TUHAN dengan kelebihan tersendiri hingga dia berhajat menyunting Syifa untuk dijadikan isteri buat anaknya, Muszahri. Dan Syifa, nyata terkejut dengan keputusan Muszahri yang sudi menerimanya.

Duka dan malang datang bertimpa. Entah apa silapnya, Muszahri langsung tidak menyentuhnya selepas mereka diijabkabulkan. Luna, gadis yang memuja Muszahri pula tidak jemu-jemu cuba meruntuhkan istana cintanya. Malah kakak kandungnya sendiri, Zahra sering mencurah bicara berbisa mencacinya. Syifa kelelahan. Kalau bahagia bukan tercipta untuknya, apalah daya. Mungkin itu sudah takdirnya... dipandang tanpa hati, mencintai tanpa dicintai.


**************************************************************************************************

Ini komen saya ..Moon baca betul-betul komen ini. Pertama, terima kasih atas kiriman novelnya. Siapa sangka cempedak jadi nangka, bulan jatuh ke riba.

Baiklah itu mukadimahnya sahaja. Ini yang betulnya. Moon, tahniah kerana tidak memeningkan pembaca. Bertepatan dengan tajuknya, begitulah akan jalan ceritanya. Cerita ini tidak terlalu berat. Jalannya sangat lurus, tiada bengkang bengkok. Sangat mudah untuk difahami. Moon, cumanya watak yang jahat itu, kalau boleh bagi jahat lagi agar ia berkesan. haha2.. tambah sedikit dengan kata-kata puitis yang membuai ke.. tapi jujurnya apa yang ingin disampaikan itu sangat jelas walaupun ia simple.Tidak mustahil Moon akan duduk sebaris dengan penulis yang sudah ada nama suatu masa nanti. InsyaAllah. Teruskan menulis, kerana tetap ada yang sudi membaca. Usah takut akan hasilnya tapi takut sebab terlepas peluang kerana tidak mencuba.

Untuk peminat novel, saya cadangkan anda cuba membaca novel ini. Tiada kisah yang meleret-leret dan masih menyentuh jiwa anda jika anda seorang manusia yang punya hati.

Ini coretan Moon dalam novel yang dikirimkan kepada saya, "Bila kita cinta seseorang kerana apa yang dia ada..kita takkan temui cinta sejati"...


1 comment:

...:muRn! aQ!La:... said...

syg kamu byk.
komen akk membina.
buat rs smgat nak tulis novel lg.
thx, thx... thx....
x tau nak ckp ape lg ni.
terharu sgt.
heheee.....
(^_^)v