Monday, December 1, 2008

DaH CaRi KeJe BuaTLaH BeTuL2

Semalam Hari Ahad 30 November 2008...Hari yg betul-betul meletihkan..Pukul 3 petang aku dah gerak ke Benut, Pontian. Pergi ke tempat Am ambik bag-bag cendawan...berpusing2 cari rumah dia. Sampai rumah Am, aku dah terkejut giler banyaknyer bag2 nie..2 kereta tak muat..Am terpaksa tolong hantarkan bakinya...

Sampai rumah dah pukul 8.30 malam..Satu family bergotong royong tolong punggah bag-bag cendawan dari kereta.Susun punya susun seperti yang aku jangkakan dari awal masa kat rumah Am..rumah cendawan aku tak muat..Ada baki 300 bag lagi tak dapat dimasukkan dalam rumah cendawan tu...Wah..gawat..pening kepala aku..cam mana nie? Nak termenung hari makin lewat malam..makanya terpaksalah aku susun je bag-bag cendawan di rak luar buat sementara waktu nie. Adeh nie kes dah silap anggarlah..tapi naluri aku dah rasa jugak lain macam tapi aku biarkan je then ikut jelah kata mereka yang lain..muat..muat..cukup..cukup..nah sekarang terlebih sudah..kena kuar duit lagilah buat bangsal sementara..tak pun pasang net hitam je nie buat tirai..ini pengajaran paling penting dalam keje nie..salah satu dugaan untuk permulaan agaknya..tapi aku rasa semakin lapang dada hari ini kerana ia bukanlah masalah besar rasanya. Aku yakin ada penyelesaian utk 300 bag nie...Terima Kasih untuk Mak..akak-akak aku, Abg Zul , anak-anak saudara aku yang ringan tulang membantu dan juga utk org nun jauh di sana yg sudi dengar luahan hati aku walaupun jam dah tunjuk kul 1 pagi ..Thanks Sis..



Lepas nie kena tunggu 3 minggu lagi yer citer pasal cendawan. 3 minggu lagi tempoh matang bag-bag ni aku buka tutup bag untuk membolehkan proses mengeluarkan cendawan lak. Kita tengoklah nanti cendawan nie nak kuar ke tak..ahaksss..

10 comments:

GenusCatasetum said...

wahh..sue, meriah nyer cendawan2 kamu. Go Sue Go..!!!
terlebih x per, jgn terkurang sue.
x sabar nak tunggu cendawan2 kamu tu kuar.... :D

Cendawan^^Dalam^^Botol said...

wah .... kak sue ~~~ i am proud of u!!!! kami semer bangga!!! "alang2 menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal ketiak" kui~kui~kui~

Teruskan usaha ~~~~~

Salam Keikhlasan
-Cendawan dalam botol-

The Hobbit Frodo - The Ring Barrier said...
This comment has been removed by the author.
fecca said...

riang-ria sungguh si 'purnama frodo' neh melakukan 'aksi penyamaran'...
kehkehkeh~~
k.sue, teruskn misi!!
'agi idop agi ngelaban' -quoted from sapok biki [remember him??]
:)>-

illaieylla said...

wah sudah nmpk gaya projek manageriers ni.....
teruskan usaha

Nadine Zuharra said...

akhirnya nampak juga bag2 cendawannya..hari tu sue cuma letak gambar bangsalnye aje..Tahniah!!
mm,camne ye..cara penjagaan n berape lame proses sampaila hasil boleh dijual?saye suka nak dengar cerita dr sue psl cendawan ni..ada masa nnti bolehla kongsi dalam posting.. : )

OsHeYaNnE said...

alhmdllh kak sue dah melangkah lebih jauh dari yg lain..

gambate kak sue..

osh pung nak jadi cam kak sue, kuat berusaha..

osh tggu cendawan kak sue nak kuar nih..

love,
osh yg sabar menanti cendawan kak sue

kertas biru said...

TAHNIAH SUE..Biar lebih tak per keluarga kat sabah sentiasa doakan sue akan terus berjaya lagi dan jadi taukeh cendawan. OK bah tu kalau kau...:)

sue onn said...

terima kasih diatas sokongan kalian..doakan aku terus berjaya.mudah-mudahan ada rezeki untuk hamba Allah yang lain.

utk Nadine saya akan cuba buat satu entri cara penjagaan cendawan nie..InsyaAllah...utk perkongsian ilmu dgn mereka yg berminat..
buat masa nie saya sendiri masih dalam proses pembelajaran...

en_me said...

hi adek sue onn itteww.. bisnes cendawan ghupernyerrr.. masyukkk tewww