Sunday, January 27, 2013

Aku Bercerita

Novel ke 4, Tahun 2013.

Tajuk: Aku Bercerita
Penulis : Ramlee Awang Murshid.
Terbitan: Grup Buku Karangkraf ( Alaf 21)
Bil. M/S: 617 mukasurat
Genre: ( Baca sendiri baru tau)

( gambar ini bukan milik saya )




" Kadangkala..sesebuah cerita melangkaui batas fikiran"

Tagline itu sahaja sudah menggambarkan cerita didalamnya sudah pasti melangkaui batas fikiran kita. Karya penulis ini sudah tidak asing bagi diri aku. Namanya pun pengikut tegar kipas susah mati kelab RAMFC.

Berbalik kepada cerita. Karya ini agak ringan sedikit berbanding yang sebelum-sebelumnya. Ringan bermaksud  tiada kerut-kerut diwajah ketika membacanya. Satu percubaan membuat kelainan dan lari dari konsep beliau sebelum ini. Barangkali jemu sudah memakan ambuyat, jadi kali ini cuba menikmati nasi kandar pula.

Sebuah novel yang punya 5 cerita, sebenarnya ada 6 cerita jika difahami betul-betul. Bunian, Culik, Cinta Matiku, Sang Kancil dan Cut. 1 lagi tajuk Aku. haha2.. bacalah dan kalian akan menemuinya.

Pada aku, sesuatu yang baru mungkin perlu kita cuba menikmatinya dahulu. Jangan dibuang terus hanya kerana  telah terbiasa dengan rutin atau selera kita. Ya, aku lebih gemar Rahsia Perindu, Fiksyen 302, Trilogi Tombiruo tetapi bukan bermakna aku tidak boleh menelan sesuatu yang baru. Sekali sekala kita bersantai dalam menikmati juadah. Nikmati dengan tenang tanpa buru-buru. Dalam santai, aku masih menikmati hiburan dan pengajaran.

Kepada yang cuba untuk berjinak-jinak dengan karya Ramlee Awang Murshid, boleh cuba membaca karya ini.

(Kegilaan terhadap karya RAM, kesannya mereka  bertungkus lumus bekerja memastikan sebahagian ahli RAMFC menerima buah tangan yang terbaru ini)




"Sesebuah cerita itu tersimpan didalam fikiran, bermain didalam hati dan akhirnya diluahkan dalam bentuk tulisan. Bercerita dalam bentuk lisan membuatkan aku letih"






Sesuatu cerita boleh ditafsir dengan seribu pengertian. Aku bercerita akan si kancil tetapi belum tentu dia menerima isinya tentang kancil, barangkali ia sampai di otaknya sebagai pelanduk. Mana mungkin cerita kita orang lain yang lebih mengerti... Kisah aku dan kau berbeza...

No comments: