Thursday, January 31, 2013

Saya Tidak Tahu




Bukan aku, tetapi pembantu aku. Mendapat seorang pembantu untuk melaksanakan kerja sangat mengujakan aku pada mulanya. Ya, beban kerja yang menimbun diatas bahu ini terasa hilang seketika.

Tetapi sejam kemudian ia bertukar menjadi satu tugas tambahan pula pada aku. Aku faham, pengalaman kerja tiada, hanya berbekalkan latihan industri selama 6 bulan sahaja. Tetapi mengapa begitu teruk sekali kualitinya? Baca pelan tidak tahu, tawaran tender tidak tahu, buat laporan kerja tidak tahu dan gunakan excel tidak tahu. Ohhh, sampai begitu sekali teruk sistem pembelajaran di Malaysia. Jadi apa yang dibelajar di politeknik dan universiti?

Sistem pembelajaran harus di tukar dari hanya teori kepada lebih praktikal. Maaf cakap, mereka yang datang bekerja bukan lepasan akademik yang tinggi lebih bijak dalam bekerja. Hanya ada sijil kemahiran sahaja.

Buat adik-adik yang bakal menepuh alam pekerjaan, nasihat aku janganlah mudah berkata saya tidak tahu tanpa mahu usaha sesuatu. Jaangan hanya gah pada sekeping kertas anda yang nilainya hanya seperti sehelai kertas A4 yang diconteng-conteng kemudian boleh dibuang.

Aku bermula dari bawah. Dari kosong dalam bidang yang sangat berbeda dengan apa yang aku pelajari di universiti dahulu. Tetapi bukan alasan untuk aku berkata tidak. Berusaha memajukan diri sendiri. Sampai bila harus disuap tanpa mencari.

Jangan hanya tahu meminta gaji tinggi jika hasil kerjanya tidak setimpal. Cubalah perbaiki cara berfikir, jangan hanya bersandarkan kepada sekeping kertas sahaja. Tiada siapa yang pandang kertas itu jika akhirnya nilai kerja yang diberikan tidak mencerminkan anda seorang graduan.

Kita semua boleh berjaya jika kita sendiri menolak diri kita ke hadapan. Selesakah hidup hanya duduk ditakuk lama? Jangan malas untuk berusaha. Kejar peluang dan ruang dalam mencari ilmu dan kemudian praktikkan agar ia menjadi sesuatu yang berguna jika bukan untuk orang lain, untuk diri sendiri juga.






Tidak tahu bukan jawapan. Kalau rajin google pun, anda boleh jadi serba tahu. Yang penting ada usaha untuk menjadi seorang yang serba tahu.

No comments: