Thursday, October 16, 2008

CeRiTa Si KuNaNG2..

Kalau dulu masa kecil bila nampak si kunang nie, yang terfikir dikepala ada hantu..mana taknyer dalam gelap di semak2 tiba2 berkelip2 bercahaya..itulah sikunang2 atau kelip2 yang dalam bahasa Inggerisnya Firefly atau nama saintifiknya Pteroptyx Valida..(kalau salah minta tolong betulkan)

Bagaimana Kunang2 @ Kelip2 Bercahaya?

Kunang2 tidak memancarkan cahaya secara terus menerus melainkan berkerlap kerlip..ia seperti ada suis yang boleh dihidupkan dan dimatikan seperti suis lampu.. Pelikkan? Tapi benar..Prof Barry Trimmer dari Tufts University, Massachusetts, telah menemukan rahsia kerlap kerlip yang dihasilkan oleh kunang2. Dalam penemuannya, ia menemukan nitrogen oksida (NO) yang menjadi singnal flash sekaligus menjadi kunci mekanisme kerlap kerlip cahaya kunang2.

Dijelaskan bahawa kunang2 memiliki sel pemantul cahaya yang mengandungi banyak senyawa luciferin. Senyawa ini bereaksi dengan adenosine triphosfat (ATP). Cahaya lalu dihasilkan oleh bahagian tubuh yang bernama luciferin bercampur dengan enzim yang disebut luciferase.

Dengan adanya luciferase dan luciferin ia akan menjadi aktif bila bergabung dgn Oksigen. hasik gabungan ini akan menghasilkan tenaga lalu ia timbul sebagai sebagai cahaya dibantu oleh Nitrogen Oksida tadi...

Reaksi berlangsung di dalam sel Photocyte sehingga cahaya dapat dilihat. Sistem kerja saraf akan mengatur perut kunang2 untuk mengeluarkan flash secara bertempoh dan teratur...

Apa Fungsi Cahaya Kunang2?

Sebenarnya cahaya kunang2 tu adalah isyarat mereka untuk mengawan...hehehe...yang jantan mengelip2 dan yg betina menjawab dengan mengelip gak...so dua2 setuju..kahwinlah ia..

Selain dari tu..ia juga sebagai tanda peringatan tentang ancaman bahaya ataupun amaran kepada serangga dan burung pemangsa agar tidak memakannyer..

2 comments:

Anonymous said...

agaknya bila baru aku bercahaya seperti kunang² itu?
Dan dimana ada juga kunang² betina yang bercahaya utk aku..


Sis,ni sebagai bukti bahawa aku sudah pernah bertamu di rumah sis yang bercahaya kunang²..hahak




"Keep on good rocking,sis !!!!"

sue onn said...

hahahaha sly...

kunang2 betina nya kena cari sendirilah..terima kasih kerana sudi bertandang disini..